Ridnivåer
Här kan du läsa om våra olika ridnivåer. P står för ponnygrupper vilket innebär att det nästan bara är ponnyer på lektionerna. M står för mixgrupper vilket innebär att det är både ponnyer och hästar på lektionerna beroende på vad som passar ryttarna. Alla grupper vars namn inkluderar "special" är max åtta elever till skillnad från övriga grupper vilka är max 12 (mix) respektive 13 (ponny) elever. Alla grupper har teoritillfällen varje termin. Det har vi för att vi vill att våra elever ska få en bred förståelse både för ridkonsten och för hästarnas välmående.
1. Knatteridning (4-6 år)
Eleven lär känna hästen under lekfulla former och lär sig de första grunderna i ridning. Barnen och föräldrarna får en förståelse för hästarnas välmående och hur vårt kroppsspråk påverkar hästarna. Man lär sig ta hand om hästarna och utrustningen före och efter ridlektion. På ridlektionerna övar barnen på balans- och koordinationslekar, styra, bromsa och skänkla. Barnen lär sig också hur man håller i tyglarna, tar stigbyglarna och olika ridvägar. Föräldrarna leder hästarna på lektionerna. Eleverna rider i skritt och trav. Eleverna får även rida utomhus i skritt när ridläraren bedömer att det passar. Stort fokus ligger på att elever, föräldrar och hästar ska känna sig nöjda under all tid i stallet.
Som knatte får du bland annat lära dig:
- Fyrkantsspåret och snett igenom
- Vänd rätt upp och vänd över ridbanan
- Volt och volt tillbaka
- Lättridning i skritt och trav
- Lätt sits över bommar i skritt
2. Nybörjare (barn/ungdom)
Eleverna fortsätter lära sig grunderna i ridning. Eleverna och föräldrarna lär sig om hästarnas välmående och beteende, att hästarna tolkar alla signaler den får samt hur vårt kroppsspråk påverkar hästarna. Man lär sig sköta om hästen och utrustningen samt hur utrustningen ska sitta. Man lär sig även om säkerhet i stallet och på lektionerna. Eleverna fortsätter öva på balansövningar, hur man håller i tyglarna, tar stigbyglarna, bromsar, skänklar och svänger. Eleverna övar på att hålla avstånd till omgivande ekipage. Eleverna rider i skritt och trav med ledare. När ridläraren anser att det passar får eleverna rida utomhus. Stort fokus ligger på att elever, föräldrar och hästar ska känna sig nöjda under all tid i stallet.
Som nybörjare får du bland annat lära dig:
- Visa korrekt upp- och avsittning
- Fyrkantsspåret, snett igenom, vänd rätt upp och vänd över ridbanan
- Volt och volt tillbaka
- Lättridning i skritt & trav
- Lätt sits över bommar
3. Nybörjare fortsättning (barn/ungdom)
Nybörjare fortsättning har samma fokus som nybörjare (läs nivåbeskrivningen ovan) samt några tillägg. Eleverna i nybörjare fortsättning kan rida utan ledare i skritt och trav samt provar galopp med ledare. Eleverna lär sig också fler ridvägar. Stort fokus ligger på att elever och hästar ska känna sig nöjda under all tid i stallet.
Som nybörjare fortsättning får du bland annat öva på att:
- Rida utan ledare i skritt och trav
- Prova galopp med ledare
- Mittvolten
- A och C volten, öppna och slutna delen
4. Nybörjare (tonåring/vuxen)
Eleverna lär sig grunderna i ridning. Eleverna och föräldrarna lär sig om hästarnas välmående och beteende, att hästarna tolkar alla signaler den får samt hur vårt kroppsspråk påverkar hästarna. Man lär sig sköta om hästen och utrustningen samt hur utrustningen ska sitta. Man lär sig även om säkerhet i stallet och på lektionerna. Eleverna övar på balansövningar, hur man håller i tyglarna, tar stigbyglarna, bromsar, skänklar och svänger. Eleverna övar på att hålla avstånd till omgivande ekipage. Eleverna rider i skritt och trav. Stort fokus ligger på att elever och hästar ska känna sig nöjda under all tid i stallet.
Som nybörjare får du bland annat lära dig:
- Visa korrekt upp- och avsittning
- Fyrkantsspåret, snett igenom, vänd rätt upp och vänd över ridbanan
- Volt och volt tillbaka
- Lättridning i skritt & trav
- Lätt sits över bommar
5. Nybörjare fortsättning (tonåring/vuxen)
Nybörjare fortsättning för tonåringar/vuxna har samma fokus som nybörjare (läs nivåbeskrivningen ovan) samt med ett extra fokus på att fördjupa kunskaperna och förmågorna att kommunicera med hästen med mjuka och korrekta signaler. Eleverna fortsätter öva mycket på balansen för att kunna rida hästen på ett hållbart sätt. Stort fokus ligger på att elever och hästar ska känna sig nöjda under all tid i stallet.
Som nybörjare fortsättning får du bland annat öva på:
- Mittvolten
- A och C volten, öppna och slutna delen
- Rida mer över bommar
Om man vill ta steget att prova galopp, förutsatt att instruktören anser att det är dags, rekommenderar vi att man rider privatlektion för att få den bästa hjälpen.
6. P0/M0
Eleverna repeterar och befäster allt i målbeskrivningarna för nybörjare och nybörjare fortsättning. Eleverna lär sig mer om hästen och att det finns logiska förklaringar till alla hästens beteenden. Fortsatt övning av sitsen, följsamheten och kroppskontrollen. Ryttarna ska kunna galoppera antingen med eller utan ledare. På lektionerna introduceras rätt sittben och sidförande skänkel. Eleverna lär sig visitera hästen. När ridläraren anser att det passar får eleverna rida utomhus. Stort fokus ligger på att elever och hästar ska känna sig nöjda under all tid i stallet.
Som elev i P0/M0 får du bland annat öva på:
- Förstå vad rätt sittben är
- Galoppera mer
- Serpentiner över medellinjen och längs långsidan
- Introduktion sidförande skänkel
- Testa ett litet hinder
7. P0-1/M0-1
Eleverna repeterar och befäster allt i målbeskrivningarna för nybörjare och nybörjare fortsättning. Eleverna lär sig mer om hästen och att det finns logiska förklaringar till alla hästens beteenden. Fortsatt övning av sitsen, följsamheten och kroppskontrollen. Ryttarna kan galoppera. På lektionerna introduceras rätt sittben och sidförande skänkel. Eleverna lär sig visitera hästen. När ridläraren anser att det passar får eleverna rida utomhus. Stort fokus ligger på att elever och hästar ska känna sig nöjda under all tid i stallet.
Som elev i P0-1/M0-1 får du bland annat öva på:
- Galoppfattningar
- Hoppar små hinder
- Rätt sittben
- Sidförande skänkel
8. P1/M1
Eleverna repeterar och befäster allt i målbeskrivningarna för nybörjare till P0/M0 och klarar av att rida säkert i alla gångarter, hoppa låga hinder och rida ut i skog och mark. Eleverna kan galoppera utan ledare. Eleverna lär sig mer om hästens beteende och varför hästen agerar som den gör, det finns alltid en logisk förklaring! Ryttarna kan rätt sittben och fortsätter öva på sidförande skänkel. Fortsatt övning av sitsen och koordinationen. Stort fokus ligger på att elever och hästar ska känna sig nöjda under all tid i stallet.
Som elev i P1/M1 får du bland annat lära dig:
- Introduktion av rätt galopp
- Byt om volt
- Övergångar mellan tempon och gångarter
- Hörnlinjen och halvt igenom
9. P2/M2
Eleverna repeterar och befäster allt i målbeskrivningarna för de lägre nivåerna och kan rida säkert på olika hästar i alla gångarter. Ryttarna ska kunna hoppa enkla hinder med god balans och följsamhet. Högre krav ställs på ryttarnas sits och hjälper. Eleverna fortsätter öva på förståelsen och ödmjukheten inför hästarna samt övar mer på att hantera hästarnas beteenden på ett, för hästarna, behagligt sätt. Ryttarna kan rätt och fel galopp samt övar på att renodla och samverka med hjälperna. Introduktion till ställning och framdelsvändning. Eleverna får ökad kunskap i hästhantering och hästvård. Stort fokus ligger på att elever och hästar ska känna sig nöjda under all tid i stallet.
Som elev i P2/M2 får du bland annat lära dig:
- Vänd igenom volten
- Öka och minska volten
- Introduktion ställa hästen
- Introduktion framdelningsvändning
- Ridning på böjt och rakt spår
10. P3/M3
Eleverna repeterar och befäster allt i målbeskrivningarna för de lägre nivåerna och kan rida säkert på olika hästar i alla gångarter. Ryttarna ska kunna hoppa enkla hinder med god balans och följsamhet. Fortsatt arbete med sitsen samt renodlande och samverkande hjälper. Eleverna fortsätter öva på förståelsen och ödmjukheten inför hästarna samt övar mer på att hantera hästarnas beteenden på ett, för hästarna, behagligt sätt. Ryttarna fortsätter öva på de olika hjälperna på rakt och böjt spår. Introduktion av utbildningsskalan. Stort fokus ligger på att elever och hästar ska känna sig nöjda under all tid i stallet.
Som elev i P3/M3 får du bland annat öva på:
- Fortsätter öva på framdelsvändning
- Fortsätter öva på ställning
- Gångarternas olika takt och tempo
- Skänkelvikning
11. P4/M4
Eleverna repeterar och befäster allt i målbeskrivningarna för de lägre nivåerna kan rida säkert på olika hästar i alla gångarter. Ryttarna ska kunna hoppa enkla hinder i följd med god balans och följsamhet. Ryttarna kan utefter hästen och utbildningsskalan rida på ett sätt som främjar hästens välmående. Eleverna lär sig om hästens anatomi och kroppsliga förutsättningar för att få en ökad förståelse för hur en häst ska kunna träna på ett hållbart sätt. Elever och hästar ska uppleva lektionerna som behagliga.
Som elev i P4/M4 får du bland annat öva på:
- Halvhalter (avstämningar för att förbättra hästens balans)
- Bogen in
- Tagen bakdel
- Bakdelsvändningar
- Prova ryggning
12. P5/M5
Eleverna repeterar och befäster allt från lägre nivåer. Eleverna kan självständigt rida hästar enligt utbildningsskalan med en ödmjukhet och förståelse för hästen som individ. Ryttarna introduceras till skolorna och förvänd galopp. Fortsatt utbildning i hästens anatomi och att ryttarna kan känna och förstå potentiella problemområden. Eleverna och hästarna ska uppleva lektionerna som givande och behagliga.
Som elev i P5/M5 får du bland annat öva på:
- Förvänd galopp
- Öppna
- Sluta
- Ryggning
13. Pspecial/Mspecial
I dessa ridgrupper är det max åtta elever. Eleverna kan rida säkert på olika hästar i alla gångarter och hoppa enklare hinder i följd. Eleverna kan rida utomhus och i skogen. Fortsatt övning av sitsen samt att renodla och samverka med hjälperna. Eleverna fortsätter öva på förståelsen och ödmjukheten inför hästarna samt övar mer på att hantera hästarnas beteenden på ett, för hästarna, behagligt sätt. Ryttarna lär sig mer om hästhantering och hästvård. Mycket fokus ligger på att elever och hästar ska uppleva lektionerna som behagliga.
14. Pdressyrspecial/Mdressyrspecial
I dessa ridgrupper är det max åtta elever och grupperna har en dressyrinriktning som innebär att det inte är någon hoppning under terminerna. Eleverna kan rida säkert på olika hästar i alla gångarter samt rida utomhus och i skogen. Fortsatt övning av sitsen samt att renodla och samverka med hjälperna. Ryttarna övar bland annat på de olika hjälperna på rakt och böjt spår, sidförande arbete och förfina övergångar. Eleverna fortsätter öva på förståelsen och ödmjukheten inför hästarna samt övar mer på att hantera hästarnas beteenden på ett, för hästarna, behagligt sätt. Ryttarna lär sig mer om hästhantering och hästvård. Mycket fokus ligger på att elever och hästar ska uppleva lektionerna som behagliga.
15. Phopp/Mhopp
Dessa grupper har inriktning hopplära. Det innebär att eleverna har markarbete varannan ridlektion och hoppning varannan ridlektion. Eleverna behöver kunna rida olika hästar i alla gångarter med säkerhet. Ryttarna övar sits, balans, följsamhet, eftergift mm på varje ridlektion. Eleverna fortsätter öva på förståelsen och ödmjukheten inför hästarna samt övar mer på att hantera hästarnas beteenden på ett, för hästarna, behagligt sätt. Under varje lektion ska både elever och hästar känna sig trygga och bekväma med uppgifterna.
16. Phoppspecial/Mhoppspecial
Dessa grupper har max åtta stycken elever och har inriktning hopplära. Det innebär att eleverna har markarbete varannan ridlektion och hoppning varannan ridlektion. Eleverna behöver kunna rida olika hästar i alla gångarter med säkerhet. Ryttarna övar sits, balans, följsamhet, eftergift mm på varje ridlektion. Eleverna fortsätter öva på förståelsen och ödmjukheten inför hästarna samt övar mer på att hantera hästarnas beteenden på ett, för hästarna, behagligt sätt. Under varje lektion ska både elever och hästar känna sig trygga och bekväma med uppgifterna.